100 år med A.Vogel Siden 1923
Passion for friske planter og videnskabelighed
For 100 år siden, den 1. januar 1923, åbnede naturmedicinpioneren Alfred Vogel sin første helsekostbutik på Jurastrasse 1 i Basel. I dag er A.Vogel AG i Roggwil, Thurgau, en af de førende producenter af lægemidler fra friskhøstede planter og distribuerer dem i mere end 20 lande. Hvordan en passion for natur og sundhed blev en globalt aktiv virksomhed – og hvordan den omorienterer sig for fremtiden.
Apotekeren eller lægen rækker rutinemæssigt ind på hylderne, når en kunde beder om et produkt “fra Vogel”. A.Vogel sundhedsmærket med det karakteristiske grønne logo er til stede i mange lande, ikke kun på hjemmemarkedet i Schweiz, men også internationalt. Det ville have glædet naturmedicinpioneren Alfred Vogel (1902 – 1996), som åbnede sin første helsekostbutik på Jurastrasse 1 i Basel for 100 år siden, den 1. januar 1923. Dengang afleverede han stadig sine varer personligt i disken.
Pioner inden for global tænkning
Virksomhedens grundlægger Alfred Vogel var en sand sundhedspioner, overbevist om økologisk kvalitet i fødevarer og remedier fra en tidlig alder, altid på udkig efter dyb viden og rejste derfor verden over og var altid i kontakt med førende innovative forskere og iværksættere. Hans globale tænkning afspejles i dag i virksomhedens verdensomspændende netværk af relationer med partnere i over 25 lande, herunder Holland, Benelux, Frankrig, Tyskland, Canada og USA. “Sammen med de internationale partnere arbejder vi videre med innovation og vi vil også gerne afprøve mere inden for kosttilskud i Schweiz,” afslører administrerende direktør Dr. Andy Suter – naturligvis på baggrund af kliniske undersøgelser.
A.Vogel: Erfaring, innovativ ånd og sult efter viden
Alfred Vogels liv var dedikeret til at finde et svar på spørgsmålet om, hvordan vi skulle leve, hvordan vi må leve, for at forblive sunde så længe som muligt. Meget af det, den naturmedicinske pioner skrev om lægeplanter mellem 1940’erne og 1970’erne, er siden blevet bekræftet på imponerende vis af videnskabelige undersøgelser.
Virksomhedens grundlæggers entusiasme for innovation og nysgerrighed med hensyn til lægeplanter er en arv, der inspirerer alle medarbejdere og vil fortsætte med at præge A.Vogel AG’s kurs i mange flere jubilæumsår fremover.
A.Vogel vil også stå stærk i fremtiden
Alfred Vogels vision om et naturligt sundt liv bæres i dag ud i verden af A.Vogel AG i Roggwil, Thurgau, som er førende producent af lægemidler fra friskhøstede planter med en verdensomspændende distribution. Med 100 års erfaring inden for natur- og sundhedssektoren tilpasser virksomheden sin strategi i 2023 med fokus på fremtiden.
Siden det første A.Vogel produkt gik i håndkøb i Basel, har verden og folks adfærd ændret sig fundamentalt. I dag, mere end nogensinde, skal A.Vogels produkter opfylde de højeste standarder – både med hensyn til effektivitet og videnskabelige undersøgelser samt med hensyn til kontrolleret økologisk dyrkning af lægeplanter og alle kontroltrin i produktionen af lægemidler.
A.Vogel AG er afhængig af friske planter og forbliver således tro mod et grundlæggende princip fra virksomhedens grundlægger: “Hvis du tager en plante frisk fra marken og behandler den med det samme, mister den intet af sit spektrum af aktive ingredienser. Vi var også i stand til at bekræfte dette i vores egne analytiske undersøgelser og in vitro-tests,” forklarer administrerende direktør Dr. Andy Suter. “Samlet set stræber vi efter at have de mest potente urteaktive ingredienser som muligt, selvom det betyder mere indsats i produktionen.”
Med emner som biodiversitet og energisikkerhed er der dukket yderligere nye udfordringer op. “Vi investerer meget i biodiversitet i øjeblikket. Vi vil gerne give noget tilbage til naturen. Derudover åbnede vi et solcelleanlæg over hele fronten i 2022, som vil gøre os i stand til at dække omkring 30 procent af vores elbehov. Det udvider vi yderligere, for til en vis grad også at være selvforsynende,” siger den administrerende direktør.
I sit jubilæumsår vil A.Vogel AG, den største producent af phytoterapeutika i Schweiz, også genopfriske sin brandidentitet. A.Vogels kerneværdier – nysgerrighed, friske planter, kærlighed til naturen, sundhed for menneskeheden, videnskabelighed og integritet – spiller en understøttende rolle.